Dag 5 - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Linda Stam - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Linda Stam - WaarBenJij.nu

Dag 5

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Januari 2017 | Finland, Kittilä

De reis is vandaag op de helft, wat gaat het snel als je het zo naar je zin hebt! Voor mezelf had ik wel al besloten dat ik hier graag nog een keer naar terug wil! Door het weer, de gezelligheid en de mooie omgeving en sfeer met veel details van hout voel ik me hier wel thuis. En er zijn nog zoveel mooie excursies te boeken die we nu deze week niet hebben gedaan en weke de moeite waard zijn om nog eens te doen!
Overdag waren we vrij, er stond geen excursie gepland. We konden doen waar we zin in hadden. Een ander stel die we tegen kwamen, Lucas en Jenita hadden ook nog geen duidelijk plan voor de dag. Lucas wilde graag skiën, alleen Jenita niet, zij wilde graag een wandeling maken. Bij ons was dit ook het geval. Ilona wilde ook graag weer de latten op en ik wilde wel een wandeling maken. We hebben gezamenlijk besloten dat Lucas en Ilona samen gaan skiën en Jenita en ik samen gaan wandelen. We spraken af om elkaar bij de golfbaan te ontmoeten voor de lunch. De wind was wat minder dan gisteren en het zag er naar uit dat het zonnetje ook nog even zou doorkomen, heerlijk wandelweer dus.
We hebben een hele mooie route gelopen midden door de bossen, via routes van het langlaufen en dan weer een stuk echt door het bos, afwisselend en bijzonder. Op een gegeven moment zijn we toch de grote weg maar gaan opzoeken om de golfbaan te kunnen vinden. Echter konden we geen routebeschrijving ontdekken en zagen we niemand op straat aan wie we de weg konden vragen. Toch nog maar even doorlopen op goed geluk. En ja hoor, we kwamen een bushalte tegen met een plattegrond dat ons vertelde dat we niet ver uit de buurt waren! Een klein stukje verder lag inderdaad de golfbaan, ons gevoel had ons niet in de steek gelaten!
We zijn naar het restaurant gelopen om onder het genot van warme chocolademelk te wachten op Lucas en Ilona. Zij kwamen niet veel later aan en genieten volop van het skiën en de rust op de pistes! Onderweg hebben zij zelfs een rendier gespot!
Als lunch gingen we aan een broodje met rendier en patat, dit moesten we deze reis toch gegeten hebben! Het broodje was erg lekker en de patat smaakte ook goed!
Vol nieuwe energie zijn we onze weg terug gegaan, dit keer over een aangegeven wandelpad. Dit viel echter niet mee... doordat hier weinig mensen op lopen is het geen prettig wandelpad, je zakt als je even uit het pad loopt ver weg in de sneeuw.De sneeuwschoenen van gisteren hadden we nu goed kunnen gebruiken! Na een kwartier lopen kwamen we erachter dat goed achter elkaar aan lopen op het pad van de ander de juiste manier van lopen was. Toch ontkomen we er niet aan om af en toe flink weg te zakken in de diepe laag sneeuw, mijn enkel kreeg hierdoor wel een opdonder. Uiteindelijk kwamen we na 2.2 km heuvel op heuvel af aan in Levi in een tijd van anderhalf uur. Net zolang als de heenreis alleen liep dat een stuk makkelijker! Moe maar voldaan van de inspanning op naar een warme douche!
Vanavond gaan we voor excursie naar een iglo en hopen we daar ook het Noorderlicht te gaan zien. Ook ditmaal zijn er weer een grote groep Nederlanders mee uit het hotel en leerde we Marieke en Linda kennen waar we de avond mee zijn optrokken. Met de bus zijn we naar de bestemming gereden en kregen we een film te zien over het ontstaan van het Noorderlicht en hoe dit in zijn werk gaat. Je bent afhankelijk van 3 dingen: heldere lucht, kou en een portie geluk. Op dat moment was het nog bewolkt dus een kleine kans vanavond dat we het zullen gaan zien....
Na de film kregen we een rondleiding door de iglo, hier waren veel gemaakt kamers met ieder een eigen thema. Van beren tot romantiek je kan het zo gek niet bedenken of het was er. Er was ook een trouw kapel gemaakt met alles er op en er aan. Als ik ooit ga trouwen is dit een hele mooie optie! Ik denk alleen dat het er dan niet meer zal staan...
We kregen ruim de tijd om alle kamers te bekijken en om foto's te maken. Die hebben we dan ook ten volste benut, we hadden zelfs tijd te kort.
In al deze kamers stonden ook bedden waar je niet op mocht gaan zitten. Dit hebben we natuurlijk voor de foto wel even gedaan en hierna de bedden weer netjes opgemaakt achtergelaten. Tussendoor was er een kampvuur met warme sap en konden we marshmallows warmen, dat was weer een tijd geleden, echt jeugdsentiment!
Het was een hele leuke avond alleen hebben we het Noorderlicht nog niet gespot....
Tot dat iemand in de bus vlak voor het eindpunt voor ons wakker werd naar buiten keek en het Noorderlicht zag! Nog geen 2 minuten later stapten we allemaal zo snel als het kon de bus uit om als echte toeristen naar de lucht te kijken; wat bijzonder die groene kleuren in de lucht en zoveel verschillende vormen. Dit verandert ook steeds of is weer even weg als er wat wolken zijn. De gidsen vertelde ons dat je het beste zicht had op het meer, dus wij op naar het meer! Wat een schouwspel hebben we daar gezien, dit ging allemaal heel snel. Hoe dichterbij je zit hoe meer de kleuren grijs worden in plaats van groen. Op camera is het dan wel als groen licht te zien. Ilona probeerde het ook vast te leggen op de camera alleen lukte dit niet. Ze kon helaas de juiste instellingen hiervoor niet vinden. Gelukkig was dit wel het geval bij Marieke en Linda en krijgen we via de mail een aantal foto's hiervan. We zijn toch getuige geweest van dit bijzondere verschijnsel. Een kantekening: we staan niet op de foto met het flesje Heineken....!