Dag 2 - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Linda Stam - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Linda Stam - WaarBenJij.nu

Dag 2

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 Januari 2017 | Finland, Kittilä

We werden vanmorgen uitgerust wakker in een nog donker Lapland. Dit was rond 8.15 uur. We staan elke ochtend vroeg op voor het ontbijt wat er is tot 10.00 uur. Het buffet is echt met alles er op- en er aan, een goede start van de dag.
Het ontbijt is ook het moment waarbij we de andere Nederlanders weer tegenkomen en de plannen van de dag met elkaar bespreken. Zo kwamen we ook Hans, José en Kim uit Wognum tegen en besloten we gezamenlijk een wandeling te gaan maken om de omgeving van Levi te verkennen. Eerst op weg naar het VVV kantoor om de route te kunnen bepalen. We hebben uit de verschillende mogelijkheden een niet al te lange route gelopen omdat het al wat later was en we s'middags een excursie op het programma hadden staan. We hebben de kaart echter niet nodig gehad, we hebben de weg zo kunnen vinden, omdat er om de zoveel bomen een lint aan boom hing waardoor je niet kon missen.
Tip is wel om op de paden te blijven lopen, doe je dit niet dan zak je vanzelf weg in een diepe laag sneeuw. Dit hebben we natuurlijk wel even uitgeprobeerd en hebben hier mooie foto's van kunnen maken! Op de terugweg nog even wat boodschappen doen en was het alweer tijd voor de lunch.
Om kwart over 2 spraken we weer af voor onze eerste excursie: de tocht op de sneeuwscooter!
We keken hier erg naar uit, een hele nieuwe ervaring die we nog nooit hebben beleefd.
Vanuit de organisatie kregen we een extra warm skipak die over ons eigen skikleding aantrokken, en paar geitenwollen sokken met rubberen snowboots handschoenen, bivakmuts en een helm om door de snelheid niet koud te worden. Als je de bestuurder bent, krijg je het niet koud door alle bescherming van de sneeuwscooter en de handvatten die verwarmd zijn. Als bijrijder achterop heb je deze luxe niet en wordt je snel koud.
Voor we van start mochten eerst nog een uitleg hoe de scooter werkt en wat de tekenen zijn van de gidsen. Met wat extra ondertiteling van Kim ging ons dit lukken. We hadden afgesproken dat ik eerst zou rijden tot de de pauze en daarna Ilona tot het einde. Ik vond het wel spannend om zo'n scooter te besturen over de sneeuw en met alle dingen rekening te houden wat ons was verteld. Laten we het gewoon doen, dan komen we er vanzelf achter! In het begin is het echt even aftasten hoever je het gas kan indrukken en hiermee kan spelen. Als je dit door hebt ben je al op de helft. De andere uitdaging is om je scooter rechts te houden net als in het verkeer en de balans te houden met de snelheid. Na enige tijd had ik dit onder controle en ging ik wat sneller rijden. Wat een kick om zo te crossen tussen de bossen door en Ilona achterop, echt een te gekke ervaring! Wat reden we ook door mooie open stukken natuur met alleen maar bomen en veel sneeuw en alleen de scooters op de baan. Zo halverwege de rit reden we over een steile brug. Even slikken dat ik hem zag maar het is net als met autorijden: Met veel snelheid erop en naar beneden je gas wat los en de bocht draaien. Ilona, de fotograaf heeft tijdens het rijden foto's gemaakt en zelfs een filmpje, een hele mooie herinnering!
Halverwege de rit hadden we even pauze, kregen we iets warms te drinken tijdens de uitleg over de weg terug. De rollen werden omgedraaid en Ilona nam plaats achter het stuur. Binnen no time had die de handigheid en de snelheid te pakken! Het is een hele andere beleving om zo achterop te zitten en een stuk kouder zonder alle extra warmte die je voorop wel hebt.
De groep was op een bepaald moment door 2e gesplitst omdat een deel ons niet kon bij houden. Op de terug weg kwamen we hen weer tegen, alleen met een minder leuke ervaring, er was iemand tegen een boom gebotst op het punt van de brug zoals ik net had beschreven. Scooter was Total löss en degene die reed had haar knie flink bezeerd en moest naar het ziekenhuis.
Elk nadeel heeft ook een voordeel, het was een perfecte plek om foto's te maken van de brug als bewijs dat we hierover heen zijn gereden!
Nadat alles van het ongeluk weer was hersteld zijn we veilig terug gekomen bij het startpunt.
Na deze bijzondere dag hadden we geen zin meer om het dorp in te lopen voor een warme maaltijd en zijn we net als de vorige avond bij Amili geweest voor een Wiener Schnitzel... en wat voor 1, zie foto.
De prijzen zijn in Finland wel wat aan de hoge kant, voor 2 hoofdgerechten en een glas drinken waren we 63 euro kwijt.... de rest van de week maar even kijken hoe we dat gaan doen.
Verder zijn we lekker op de hotelkamer gebleven om niks te doen en op tijd weer gaan slapen.