Dag 4 - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Linda Stam - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Linda Stam - WaarBenJij.nu

Dag 4

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Januari 2017 | Finland, Kittilä

We hebben lekker geslapen en zijn weer klaar voor wat de dag ons zal brengen. Eerst ontbijten in het hotel waar het altijd een gezellig weerzien is met alle westfriesen om je heen. Het voelt echt een beetje als thuiskomen.
Vandaag stond de wandeling met sneeuwschoenen op het programma. Van te voren dachten we nog dat het gewoon een stukje lopen was en verder niks bijzonders, hier zijn we wel van terug gekomen!
Er stond veel wind vandaag waardoor het erg koud aanvoelde, je muts had je echt wel nodig. Op het verzamelpunt kregen we daarom ook weer de geitenwollen sokken en de warme snwoboots aan om in ieder geval geen koude voeten te krijgen. Het extra skipak was niet nodig, door de beweging wordt je vanzelf wel warm! Volgende stap was het uitreiken van de sneeuwschoenen en loopstokken. Voor de laatste optie kon je kiezen of je deze wilde meenemen. Wat was ik blij dat we toch ieder een paar hadden meegenomen!
Op het startpunt was het eerst even kijken hoe je de sneeuwschoenen moest vastmaken en oefenen met lopen. Je kan met je voeten flink omhoog en omlaag bewegen wat op de route erg handig is omdat je anders ver weg zakt in de dikke laag sneeuw.
Het is een heel mooi gezicht om zo tussen alle bomen door te lopen, een pad makend waar nog niemand gelopen heeft. De wandeling werd steeds steiler omhoog, sommige stukken waren zo steil dat je de wandelstokken echt nodig had om vooruit te komen. Onderweg lieten de gidsen ons genieten van de mooie natuur van bovenaf en zagen we het eten aan de bomen hangen van de wilde dieren.
Op die momenten kon je ook even bijkomen, gelukkig had ik een goede conditie en had ik het voornamelijk erg warm! De wandeling liep bijna tot bovenaan de top van de berg. Het laatste stukje was heel erg steil omhoog welke door Lucas met mijn mobiel is gefilmd als bewijs! Wat een adembenemend uitzicht over het dorp Levi! Om warm te blijven kregen we warme limonade en liet de gids ons zien hoe ver we in de sneeuw weg zakte zonder de sneeuwschoenen aan, en dat is best ver! Ilona en ik hebben hier met de sneeuwschoenen in gelegen voor de foto.
We hebben op dit mooie punt een video gemaakt voor tante Gerda die jarig was.
En als je heen gaat moet je ook weer terug... dit was wat pittiger dan de heen weg omdat je minder controle hebt over wat er gebeurd, je hebt geen houvast en glijdt hierdoor naar beneden als je je voet niet goed neerzet. Als je achterover valt gaat dit nog wel, het is dan zorgen dat je weer overeind komt. Maar val je (net als ik) voorover in zo'n pak sneeuw dan zakte je een heel stuk door naar beneden. Ik lag er geheel met mijn bovenarmen in en zakte door de zwaartekracht steeds dieper naar beneden. Was dus letterlijk aan het sneeuw happen! En het enige wat ik kon doen was lachen tot de tranen over de wangen liepen. Gelukkig zijn hier door Jantine die ook niet meer bijkwam van het lachen, ook wat foto's van gemaakt, om dit moment niet meer te vergeten!
Het is niet erg als je een heel aantal keer valt, maar zie maar weer overeind te komen, dat is al een sport op zich! Na oefening bleek dat dit het makkelijkste ging als je eerst op je knieën gaat zitten, eerst je ene voet naar voren zet en dan afzet om zo tot staan te komen. Je snapt, de terug rit was inspannender en lachwekkender dan de rit omhoog. Uiteindelijk kwamen we allemaal veilig beneden en konden we terug kijken op een excursie die indrukwekkender was dan gedacht!
Op de terugweg naar ons hotel hebben we wat lekkere broodjes gehaald voor de lunch die we op de hotelkamer aten.
Na al deze inspanning vonden we dat we wel wat ontspanning in een bubbelbad hadden verdiend. We zijn naar het Wellness centrum in het dorp gegaan waar we gebruik konden maken van een aantal baden en sauna's. De temperatuur was echter flink lager dan wat wij in Nederland gewend zijn. Het mooiste bad was het bubbelbad welke in de buitenlucht stond met om je heen de prachtige natuur. Om hier te komen ging je eerst het zwembad in naar buiten om vervolgens in je bikini hier uit te stappen en dan naar het bubbelbad te lopen welke al lekker aan het stomen was. Het was even doorbijten maar zeer de moeite waard om te doen. Ik miste alleen de wijn nog, de rest was aanwezig! Het water was heerlijk warm en door de kou je haar bevroren, dat hoort erbij!
Na het douchen zijn we een pizza gaan eten in het dorp. Deze zijn langwerpig van vorm en niet zo rijkelijk belegd als wij gewend zijn: met een paar plakjes vlees, groente en veel saus kom je al een heel eind. Op zich lekker, niet speciaal.
Ook hier kwamen we weer mensen tegen uit het hotel, alleen de pizza hebben we afzonderlijk gegeten, de rest van de tijd zaten we gedraaid op te stoelen om lekker te kletsen.
Weer terug in het hotel hebben we pap en mam even op FaceTime gehad en wat Nederlandse series terug gekeken.
Tijd om weer te gaan slapen en na te genieten van een mooie dag!